Technische pagina.

Op deze pagina worden een aantal technische onderwerpen behandeld.

Het loskoppelen van uw e-mailadres van uw Internet Provider (met dank aan Glas De Wolden)

 

Zoals we in de nieuwsbrieven hebben aangegeven wordt de aanleg van de eerste fase (vlek) steeds concreter. Om u al vast voor te bereiden geven we in deze pagina aan wat u alvast kunt doen voorafgaand aan het overgaan van koper naar Glas.  

Een van de mogelijk lastige punten bij deze overgang is het e-mailadres.  

Met de overgang naar “GLAS” krijgt u waarschijnlijk ook een andere Internet aanbieder (ISP). Als uw e-mailadres gekoppeld is aan de huidige Internet aanbieder raakt u dit adres mogelijk kwijt. Dit is in de meeste gevallen zo indien uw e-mailadres eindigt met @ziggo.nl, @home.nl @hetnet.nl, @planet.nl, @kpnmail.nl, @xs4all.nl enz. 

Zolang u een e-mailadres heeft die niet gekoppeld is aan de aanbieder van uw huidige Internet (ISP) is er niets aan de hand. Het gaat hier dan om e-mailadressen zoals eigen domeinnamen (b.v. westerveldopglas.nl) of andere e-mailaanbieders zoals Gmail (Google), Outlook.com (Microsoft), of Apple mail (I-Cloud) deze laatste drie zijn gratis. Hiernaast zijn er nog heel veel andere aanbieders van e-mail los van uw provider zoals www.hostnet.nl (aanbieder voor info@westerveldopglas.nl.)  

Als voorbereiding op de aanleg kan het geen kwaad om uw e-mail adres los te maken van uw provider! Los van het feit dat u nu al voordeel heeft omdat u makkelijker van provider kan wisselen bent u voorbereid op Westerveld Op Glas.

 

Hoe gaat dat, uw email adres veranderen?

Het hangt af van uw situatie of u een gratis e-mailadres neemt (privé en klein zakelijk gebruik) of een betaalde dienst (meest zakelijk). Voor privé en klein zakelijk zijn aanbieders als Gmail (Google), Hotmail.com, of Outlook.com (Microsoft), Yahoo.com(Yahoo) of van Apple (icloud.com) prima. Deze e-mail valt niet alleen via webmail (via de webbrowser) te lezen maar ook in de mailprogramma’s als Outlook en Apple mail.  

Bekijk hier een vergelijking van de drie grootste gratis providers Google Mail, Microsoft en Yahoo door de Consumentenbond.  

http://www.consumentenbond.nl/internetproviders/extra/beste-e-mailprogramma/

Bij zakelijk gebruik wordt nu al vaak een eigen domeinnaam gebruikt. Als de mail nu onder water doorgestuurd wordt naar de mail  van de huidige Internet aanbieder  is het zaak om deze mail door te sturen naar de nieuwe “GLAS” Internet aanbieder.
  

Daarna laat u uw gehele adresboek weten dat u van email adres gewisseld bent. Vergeet dan niet ook ons even te melden dat u van email adres bent gewisseld, zodat we u deze nieuwsbrief kunnen blijven sturen!  

Veel mensen hebben een actueel adresbestand. Heeft u dat niet, dan kunt u het beste kijken wie aan u in de laatste maanden een email heeft gezonden. Noteer dit adres en stuur deze personen een melding dat u van email adres bent gewisseld.  

Het lijkt een lastig klusje, maar het hoeft maar één keer, daarna bent u er voor altijd van af! En bovendien kunt u voortaan veel makkelijker wisselen van provider als u dat wilt!


Verhogen VDSL2 snelheid door KPN

VDSL2 is de laatste ontwikkeling op het gebied van Internet verbindingen die aangeboden worden over de koperen telefoonleiding. Oudere ontwikkelingen waren ADSL2+ en VDSL1.  

De KPN verhoogt de komende tijd de snelheid van VDSL2 van 50Mb naar 100Mb. Dit is heel mooi voor klanten die nu 50Mb VDSL2 hebben, die krijgen opeens 100Mb. Echter de klanten die nu al weinig bandbreedte hebben via de telefoonlijn gaan er niet zoveel op vooruit. 

Dit komt omdat deze klanten te ver van de telefooncentrale of wijkcentrale zitten. Het DSL signaal dooft namelijk uit over langere afstanden. De afstand vanaf de telefooncentrale of de wijkcentrale tot het ISRA punt (plaats, vaak de meterkast, waar het telefoon aansluitpunt zit) bepaald de uiteindelijke bandbreedte, zie onderstaande grafiek.      

 

 


 

Door deze ontwikkelingen worden de verschillen tussen klanten in de buurt van een centrale (meest woonkernen) en de buitengebieden alleen maar groter. Aangezien de klant in de kern van 50 naar 100 Mb gaat en de klant in het buitengebied op meer dan 3 km van de centrale nauwelijks enige verhoging krijgt. 

Mede door deze ontwikkelingen richt de stichting Westerveld op Glas zich met name op de buitengebieden. Hier is al een bandbreedte probleem en dit probleem wordt in de komende jaren alleen maar groter.