Algemene vragen

  • Kan mijn huis/bedrijf worden aangesloten op glasvezel van Westerveld op Glas?

    U kunt eenvoudig controleren of uw adres binnen ons werkgebied valt. Dit doet u met de postcodecheck. Valt uw postcode niet binnen ons werkgebied, maar wilt u wel glasvezel? Neem contact op met de klantenservice, om te oriënteren of het aansluiten van uw woning mogelijk is. 

  • Wat kost een glasvezelaansluiting bij Westerveld op Glas?

    Voor de aanleg van het glasvezelnetwerk betaalt u een eigen bijdrage van maximaal 1.600 euro (inclusief BTW). U heeft, samen met uw buren, vrienden en familie in de regio invloed op deze eigen bijdrage. Hoe hoger het percentage dat zich aansluit, hoe hoger de korting. Dit kan oplopen tot 600 euro korting per aansluiting!

  • Wanneer weet ik wat ik uiteindelijk voor een aansluiting ga betalen?

    De peildatum is 23 oktober 2018 om 12:00 uur. U wordt op 25 oktober 2018, per brief geïnformeerd over hoeveel mensen zich hebben ingeschreven en wat het kortingsbedrag wordt op de eigen bijdrage.

  • Waarom heeft Westerveld op Glas al de prijs aangepast?

    Wij hebben al veel inschrijvingen ontvangen en hebben er alle vertrouwen in dat er nog vele volgen. Daarom hebben we nú al de eigen bijdrage verlaagd. De eigen bijdrage is verlaagd van 1.800 euro naar 1.600 euro. Maar er geldt nog steeds: hoe meer mensen zich inschrijven voor glasvezel van Westerveld op Glas, hoe lager de eigen bijdrage. De korting kan oplopen tot 600 euro.Lees hier alles over de oplopende staffelkorting.

  • Hoe weet ik zeker dat jullie eerlijk het kortingsbedrag berekenen?

    Om het proces zo eerlijk mogelijk te laten verlopen zal een ambassadeur van de initiatiefgroep Westerveld op Glas dit controleren.

  • Wanneer wordt de eigen bijdrage geïncasseerd?

    De eigen bijdrage wordt pas geïncasseerd als het gehele netwerk is opgeleverd door Delta Rijssen Glasvezel Investeringen en alle woningen in het gebied zijn aangesloten op het open netwerk. Pas dan kunt een provider kiezen en een glasvezelabonnement afsluiten. U ontvangt van ons tijdig bericht wanneer u kan kiezen voor glasvezelabonnementen bij een van de deelnemende providers.

  • In welke termijnen kan ik de eigen bijdrage betalen?

    Wanneer u gekozen heeft voor een particuliere aansluiting kunt u kiezen uit 1 of 2 termijnen. 

    1 x € 1.600,- incl btw*

    2 x € 800,- incl btw* (binnen 90 dagen na 1e incasso)

    * De eigen bijdrage wordt verrekend met de korting, peildatum 23 oktober 2018 12 uur. U wordt hierover, op 25 oktober 2018, per brief geïnformeerd.

    Het is wettelijk verplicht om de tweede termijn binnen 90 dagen te incasseren. We kunnen daarom geen uitzondering maken als u later geïncasseerd wil worden dan die 90 dagen. De eigen bijdrage wordt pas geïncasseerd als het gehele netwerk aangelegd is en klaar is voor actieve diensten, daarmee bedoelen we dat diensten van een provider aangevraagd en geleverd kunnen worden. Dus er hoeft pas betaald te worden als het product volledig klaar is en werkt.

    Wanneer u gekozen heeft voor een zakelijke aansluiting kunt u alleen in één keer (1 termijn) betalen.

  • Is het bedrag inclusief BTW?

    Ja, de eigen bijdrage bij zowel een particuliere, als een zakelijke aansluiting is inclusief BTW. Een zakelijke aansluiting kan kiezen voor het toesturen van een factuur, waar de BTW apart benoemd staat, zodat de kosten voor de zakelijke glasvezelaansluiting opgevoerd kunnen worden voor de belastingdienst. 

  • Is automatische incasso verplicht?

    Ja, het is uitsluitend mogelijk om via een automatische incasso de eigen bijdrage te betalen. 

  • Wie incasseert de eigenbijdrage van mijn rekening?

    Om glasvezel in Westerveld op Glas te realiseren werkt Westerveld op Glas samen met verschillende partijen. Digitale Stad verzorgt namens Westerveld op Glas het incassotraject. De eigen bijdrage wordt pas geïncasseerd als het gehele netwerk is opgeleverd door Delta Rijssen Glasvezel Investeringen alle woningen in het gebied zijn aangesloten op het open netwerk. Pas dan kunt een provider kiezen en een glasvezelabonnement afsluiten. U ontvangt van ons tijdig bericht wanneer u kan kiezen voor glasvezelabonnementen bij een van de deelnemende providers.

  • Ik wil een bestelling doen bij de provider, kan dat?

    Pas als het gehele netwerk is opgeleverd door Delta Rijssen Glasvezel Investeringen en alle woningen in het gebied zijn aangesloten op het open netwerk dan kunt een provider kiezen en een glasvezelabonnement afsluiten. U ontvangt van ons tijdig bericht wanneer u kan kiezen voor glasvezelabonnementen bij een van de deelnemende providers.

    De aanleg begint bij uw woning, waarna alle woningen in één keer worden aangesloten op het open netwerk. Zodoende kan er tijd zitten tussen het monteren van de glasvezelaansluiting in de woning en het bestellen van een glasvezel abonnement bij een provider. Zo lang het netwerk nog niet is aangesloten op het open netwerk, ziet een provider niet dat uw woning een glasvezelaansluiting heeft gekregen.

  • Is het mogelijk om te onderhandelen over de eigen bijdrage?

    Het is niet mogelijk om te onderhandelen over de eigen bijdrage. Over dit scherpe aanbod is goed nagedacht en onderhandeld voordat wij over zijn gegaan tot deze campagne.

    De eigen bijdrage van 1.600 euro kunt u wel verlagen. Hoe meer mensen zich aanmelden hoe lager de eigen bijdrage. Dit kan oplopen tot 600 euro korting per aansluiting!

Vragen over glasvezel

Vragen over inschrijving

  • Tot wanneer kan ik mij inschrijven voor glasvezel van Westerveld op Glas?

    U kunt zich inschrijven tot 23 oktober 2018, 23.59 uur.

  • Wat gebeurt er als ik me na de inschrijfdatum van 23 oktober 2018 inschrijf?

    Besluit u om ná de deadline van 23 oktober 2018 23.59 uur een aansluiting aan te vragen, dan vallen de kosten hoger uit. De kosten bestaan dan uit een eigen bijdrage van 1.600 euro en 250 euro aansluitkosten. Aanvullend zullen de kosten voor de werkzaamheden voor het aansluiten van uw woning in kaart gebracht en doorberekend worden. U krijgt dan een offerte op maat. Dit kan betekenen dat de kosten voor het aansluiten na de deadline vele malen hoger kunnen uitvallen. Schrijf u daarom in vóór 23 oktober 2018. Hoe meer mensen er meedoen, hoe lager de kosten voor de eigen bijdrage.

  • Heb ik een bedenktermijn na het inschrijven bij Westerveld op Glas?

    Er geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen na ondertekening en datum van het inschrijfformulier. Zie de algemene voorwaarden voor extra informatie en de voorwaarden van Westerveld op Glas.

  • Ik ben mijn inschrijvingsformulier kwijt, waar kan ik een nieuwe vinden?

    U kunt zich eenvoudig online inschrijven. U kunt hier zowel een particuliere, als een  zakelijke aansluiting aanvragen.

  • Kan ik direct na inschrijving ook al een abonnement afsluiten bij een provider?

    Nee. Pas als het gehele netwerk is opgeleverd door Delta Rijssen Glasvezel Investeringen en alle woningen in het gebied zijn aangesloten op het open netwerk dan kunt een provider kiezen en een glasvezelabonnement afsluiten. U ontvangt van ons tijdig bericht wanneer u kan kiezen voor glasvezelabonnementen bij een van de deelnemende providers. Bekijk alle deelnemende providers.

  • Wat als ik de netwerkbijdrage niet in 1 of 2 termijnen kan betalen?

    Westerveld op Glas mag u geen lening verstrekken om de netwerkbijdrage in termijnen te betalen, omdat wij dan moeten voldoen aan dezelfde strenge regels als ook voor de banken gelden. Wel kunt u hiervoor zelf een persoonlijke lening via de website van uw bank afsluiten. U kunt dan zelf bepalen in welke maandelijkse termijnen u deze persoonlijke lening wilt aflossen. Mocht dit niet lukken dan kunt u ook via de Gemeentelijke Krediet Bank (GKB) een persoonlijke lening afsluiten. De GKB heeft ons toegezegd dat ze dan een lening willen verstrekken voor de netwerkbijdrage. Het grote voordeel van een persoonlijke lening is dat u in termijnen kunt betalen en zodra de lening is afgelost u geen betaalverplichting meer heeft. 

Vragen over Westerveld op Glas

  • Gaat Westerveld op Glas glasvezel aanleggen?

    Ja, Westerveld op Glas heeft bij de aankondiging van het project, bekend gemaakt dat wij bij iedereen die een glasvezelaansluiting aanvraagt zéker gaan aansluiten op het glasvezelnetwerk. Voor dat de werkzaamheden starten, peilen wij de animo in de regio. Hoe meer mensen zich inschrijven, hoe lager de kosten voor de eigen bijdrage.

  • Wie is Westerveld op Glas?

    Westerveld op Glas is ontstaan uit een burgerinitiatief en een breed gedragen gemeentelijke werkgroep. Het doel van Westerveld op Glas is om de aanleg van een snel internetnetwerk te onderzoeken en te realiseren. Een eerste, positieve behoefteverkenning onder inwoners werd medio 2014 afgerond. Op basis hiervan zijn de slagingskansen verder onderzocht. De gemeentelijke werkgroep is op 1 oktober 2014 omgezet naar de onafhankelijke projectgroep en stichting ‘Breedband Westerveld handelend onder Westerveld op Glas’. Bij Westerveld op Glas staat in eerste instantie het buitengebied centraal, omdat hier het ontbreken van voldoende snel internet zeer nijpend is. In onze visie moet iedereen in het buitengebied van Dwingeloo, Havelte, Vledder, Diever en in de buitengebieden van Zorgvlied of Wateren, de hei in Uffelte en het bos in Lhee glasvezel krijgen. Westerveld op Glas richt zich op de leefbaarheid van de héle gemeente Westerveld, met name het buitengebied. Keuzevrijheid is hierbij zeer belangrijk.

  • Met wie werkt Westerveld op Glas samen?

    KPN
    KPN wordt de beheerder van het nog aan te leggen ‘open’ netwerk en zorgt straks samen met andere providers voor de dienstverlening.

    Delta Rijssen Glasvezel Investeringen
    Delta Rijssen Glasvezel Investeringen is de investeerder van het netwerk.

    Digitale Stad
    Digitale Stad is een samenwerkingspartner van Delta Rijssen Glasvezel Investeringen en doet namens Westerveld op Glas en Delta Rijssen Glasvezel Investeringen het incassotraject. De eigen bijdrage wordt geïncasseerd als het volledige glasvezelnetwerk door Delta Rijssen Glasvezelinvesteringen is opgeleverd en de provider actieve diensten kan leveren over het netwerk.

  • Ik heb een contract met Plinq en Westerveld op Glas, wat nu?

    Heeft u eerder uw interesse in glasvezel van Westerveld op Glas aangegeven door een glasvezelabonnement af te sluiten bij Plinq. Helaas is de samenwerking niet doorgegaan. Westerveld op Glas gaat nu alsnog glasvezel aanleggen in de buitengebieden van Westerveld nu in samenwerking met KPN.

    Het abonnement met Plinq dat u had afgesloten is komen te vervallen. Wilt u nog steeds glasvezel? Dan vragen wij u opnieuw in te schrijven. Dit kan tot 23 oktober 2018. 


  • Wat is het verschil tussen Westerveld op Glas met Plinq versus KPN

    Allereerst is het nu zéker dat het glasvezelnetwerk wordt aangelegd. En in tegenstelling tot het eerdere contract met Plinq, schrijf u zich alleen in voor een glasvezelaansluiting zonder een abonnement bij een provider. Een provider kiest u na de aanleg van het gehele netwerk in Westerveld. U krijgt hierover bericht van ons. 

    Westerveld op Glas gaat een open netwerk leveren. Dit houdt in dat u zelf kunt kiezen bij welke provider u een abonnement afsluit. Zodra het netwerk is aangelegd kunt u bijvoorbeeld kiezen voor een abonnement van KPN, Telfort, XS4all, T-mobile, Tele2 maar ook bij Plinq. 
     

     

Vragen over aanleg

  • Hoe gaat de aanleg in zijn werk?

    Westerveld op Glas gaat een glasvezelnetwerk aanleggen in de buitengebieden. De aanleg van een glasvezelnetwerk is een hele onderneming. Om een glasvezelkabel in de meterkast te krijgen, zijn diverse aanlegwerkzaamheden nodig. Hieronder een opsomming van die diverse werkzaamheden.

    Graafwerkzaamheden
    We graven een geul van de hoofdkabel naar de woning. Dit vindt plaats op de openbare grond en op uw erf/eigen grond. Voordat we starten met graven, bekijken we samen met u hoe de kabel de woning inkomt en waar we allemaal rekening mee moeten houden.

    Boomboringen
    Als er langs de openbare weg geen ruimte is om de kabel langs een boom te leggen, boren we een gat onder de kern van een boom door. De kabel wordt vervolgens onder de boom doorgetrokken. Bomen hoeven niet verwijderd te worden en de schade aan de boom blijft beperkt.

    Kabels schieten
    Grootschalige graafwerkzaamheden zijn niet altijd nodig. Vaak kunnen we een glasvezelkabel over een korte afstand schieten, bijvoorbeeld van de stoep tot de woning onder een voetpad of tuin. Dit is niet altijd mogelijk en hangt af van de afstand tussen de openbare weg en de woning, de kwaliteit van de grond en mogelijke blokkades in de grond. De aannemer bepaalt hoe er het best gegraven kan worden voor de aanleg van het glasvezelnetwerk. U begrijpt dat onze werkzaamheden enige overlast kunnen veroorzaken, maar dat proberen we tot een minimum te beperken. Zodra we beginnen in uw straat ontvangt u onze ‘graafkaart’. Hierin leest u welke stappen wij nemen voordat wij bij  u in de woning een glasvezelaansluiting monteren.

    We komen vooraf bij u langs
    Om in kaart te brengen wat er precies nodig is om uw glasvezelaansluiting te realiseren, komt er vooraf een monteur bij u langs. Samen met de monteur bepaalt u waar de glasvezelmodem gemonteerd moet worden en waar de kabel, over uw erf, de woning binnenkomt. Als u niet thuis bent, vindt u een ‘niet thuis-kaart’ in de brievenbus en proberen we het later nog eens. Lopen we u nogmaals mis, dan nemen we telefonisch contact met u op om een nieuwe afspraak in te plannen.

    Glasvezelkabel naar uw woning
    Na de aanleg is alleen nog een klein stukje oranje glasvezelkabel in de grond zichtbaar. Belangrijk: verwijder dit niet, want we hebben het nodig voor de aansluiting in uw woning. Na de aanleg brengt een monteur de kabel uw woning binnen en plaatst hij de glasvezelmodem. Als u niet thuis bent, vindt u een ‘niet thuis-kaart’ in de brievenbus en proberen we het later nog eens. Lopen we u nogmaals mis, dan nemen we telefonisch contact met u op om een nieuwe afspraak met u in te plannen.

  • Ik wil een afspraak inplannen met de monteur, kan dat?

    Bent u niet thuis, dan ontvangt u van onze monteur een niet thuis kaartje. Daarop staat een afspraak, wanneer we nogmaals langskomen. Bent u dan ook niet thuis dan bellen wij u voor een nieuwe afspraak. 

  • Ik heb een “niet thuis” kaart in de brievenbus ontvangen, wat moet ik doen?

    Op het niet thuis kaartje dat u van ons in de bus heeft ontvangen staat of een nieuwe afspraak, óf dat u wordt gebeld wordt om een nieuwe afspraak te maken. U hoeft zelf dus niets te doen.

  • Maakt het nog verschil in kosten of mijn woning 20 of 300 meter van de openbare weg staat?

    Nee, iedere woning in het projectgebied kan worden aangesloten voor maximaal €1.600,00.

  • Komt er iemand bij mijn woning kijken voor de aanleg?

    Ja, er komt een monteur bij u langs, om in overleg met u, te bepalen wat de meest efficiënte manier is om de kabel van de weg naar de woning te leggen en waar de kabel in de woning af te monteren.

  • Hoe voorkomen de graafploegen het raken van leidingen en kabels in mijn tuin/erf?

    Wij proberen dit natuurlijk altijd te voorkomen en gaan zo goed mogelijk voorbereid op het pad. Alle kabels en leidingen die in de grond liggen worden geregistreerd in een landelijk system van gemeente en provincies, genaamd Klic. Voordat onze medewerkers aan de slag gaan, beoordelen zij eerst dit systeem.

  • Is het mogelijk om twee aansluitingen aan te vragen op 1 adres?

    Ja, dit is mogelijk. Het is dan wel verstandig om op de aanmelding te vermelden dat het gaat om een extra aansluiting. Gebruik hiervoor wel het online inschrijfformulier. U betaalt twee keer de aansluitkosten.

  • Op mijn erf staan twee woningen met een A en B nummer, is het dan goedkoper om twee aansluitingen aan te vragen?

    Nee, de eenmalige kosten per woning staan vast. U betaalt dan twee keer de aansluitkosten.

  • Mijn woning is nog in aanbouw, is het mogelijk om wel al een aansluiting aan te vragen?

    Ja. U dient dan aan de monteur aan te geven waar op het erf de kabel dient te komen. Daarnaast vragen wij u om te vermelden dat het om een nieuw te bouwen woning gaat.

  • De monteur bij mij thuis geweest en heeft glasvezel aangesloten. Kan ik een abonnement bij een provider bestellen?

    U kunt pas een abonnement afsluiten bij een provider als alle woningen in Westerveld zijn aangesloten en de hoofdkabel aangesloten is aan het netwerk van KPN. Dit kan pas na bericht van Westerveld op Glas, dat het netwerk klaar is.

Overige vragen

  • Wat als de concurrent een ander aanbod heeft, past Westerveld op Glas de prijs dan aan?

    We hebben geen inspraak op de prijsvoering van een concurrent. Wij hebben al veel inschrijvingen ontvangen en daardoor hebben wij het vertrouwen dat er nog vele volgen. Dit heeft ons doen besluiten om de eigen bijdrage van 1.800 euro te verlagen naar 1.600 euro. De keuze die wij maken zijn in het belang van het succesvol uitrollen van glasvezel in de regio.

  • Wie beheert het netwerk?

    KPN. KPN wordt de beheerder van het nog aan te leggen ‘open’ netwerk en zorgt straks samen met andere providers voor de dienstverlening op het glasvezelnetwerk. 


  • Wat is het verschil tussen een zakelijke en een particuliere aansluiting?

    Fysiek is het product exact hetzelfde, het is enkel een administratieve steun om BTW terug te kunnen vorderen over het bedrag. Bij een particuliere aansluiting heeft u de mogelijkheid om de eigen bijdrage in twee termijnen te betalen. Bij een zakelijke aansluiting is dit niet mogelijk.

  • Wie is eigenaar/investeerder in het netwerk?

    Delta Rijssen Glasvezel Investeringen.

  • Ik kies voor een glasvezelaansluiting van Glasvezel Buitenaf, kan ik dan ook kiezen voor providers als KPN, Telfort, T-mobile?

    U kunt alleen overstappen naar een provider die levert op het netwerk van Glasvezel buitenaf. Wilt u overstappen naar bijvoorbeeld KPN, Telfort, T-Mobile, of X4ALL? Dat kan dit. Echter u moet dan wel een glasvezelaansluiting van Westerveld op Glas aanvragen. De kosten bestaan dan uit een eigen bijdrage van 1.600 euro en 250 euro aansluitkosten. Aanvullend zullen de kosten voor de werkzaamheden voor het aansluiten van uw woning in kaart gebracht en doorberekend worden. U krijgt dan een offerte op maat. Dit kan betekenen dat de kosten voor het aansluiten na de deadline vele malen hoger kunnen uitvallen. Schrijf u daarom in vóór 23 oktober 2018. Hoe meer mensen er meedoen, hoe lager de kosten voor de eigen bijdrage.

    Klik hier voor alle providers die leveren op het glasvezelnetwerk van Westerveld op Glas.

  • Ik heb een vakantiewoning op een vakantiepark, kan ik dan ook een glasvezelaansluiting aanvragen?

    Ja dit kan. 

    Voor woningeigenaren op vakantieparken geldt het volgende:

    Individuele woningeigenaren die op of bij een park zijn aangesloten en een brief hebben ontvangen over de mogelijkheden voor het verkrijgen van een glasvezelaansluiting kunnen zich inschrijven. Doe de postcodecheck  en kijk  of uw woning binnen het projectgebied valt.

    Indien een woning van een individuele eigenaar slechts aangesloten kan worden via een toegangsweg waarvan een of meer gezamenlijke eigenaren zijn, dienen alle eigenaren toestemming te geven alvorens tot aanleg overgegaan zal worden. Het benodigde formulier kunt u aanvragen via onze klantenservice.

    Parkeigenaren die géén individuele woningbezitters op hun terrein herbergen, maar wel de mogelijkheden willen weten omtrent het verkrijgen van een glasvezelaansluiting, kunnen zich melden door contact op te nemen met onze klantenservice